İki Dost: Ege ve Vosvosu Tosbil
20/5/2015
Merhaba!
Dönemin sonuna yaklaşırken, sınav stresi bastırırken bir kaçamak yapıp Bilkentli vosvosçulardan Ege Onur ile buluştuk. Blog’da bu haftaki vosvosumuz Ege’nin vosvosu Tosbil! Ege’yle çok keyifli bir buluşma geçirdik. Sağ olsun hiç bilmediğim teknik bilgilerden bahsetti ve beni bilgilendirdi. Tecrübeye dayalı ilginç bilgiler edindim! Buyrun başlayalım!
Dönemin sonuna yaklaşırken, sınav stresi bastırırken bir kaçamak yapıp Bilkentli vosvosçulardan Ege Onur ile buluştuk. Blog’da bu haftaki vosvosumuz Ege’nin vosvosu Tosbil! Ege’yle çok keyifli bir buluşma geçirdik. Sağ olsun hiç bilmediğim teknik bilgilerden bahsetti ve beni bilgilendirdi. Tecrübeye dayalı ilginç bilgiler edindim! Buyrun başlayalım!
Ege, Endüstri Mühendisliği 2.sınıf öğrencisi. Yarışmaya İstanbul’dan katıldığını söylüyor 🙂 Yaklaşık 1.5 yıl önce Tosbil’i Ankara’ya getirmiş. Aslında Tosbil Ege’nin babasının arabasıymış. Ege’den önce babası arabayı 15 sene kullanmış. Yani Tosbil, Ege için çok şey ifade ediyor diyebilirim. Zira çocukluğunu Tosbil’le geçirmiş, yolculuklara onunla beraber çıkmış. En önemlisi de babasıyla anılarını bu arabada oluşturmuş. Ege ve babası, 6 yıldır beraber oldukları köpeklerini de yolculuklarda hep yanlarına alır, köpeği de Tosbil ile beraber gezdirirlermiş. ‘My Little Sunshine’ gibi sevimli bir kare beliriyor insanın zihninde Ege’yi dinlerken. Tam bir film sahnesi yani anlayacağınız 🙂
Araba benzinli yani LPG takılmamış. Vosvosların en büyük sıkıntılarından bir tanesi maalesef benzini çok fazla yakıyor olmaları. Ege de bu durumdan muzdarip. Arabanın birçok parçası, özellikle de motoru orijinal halini koruyor. Alındığı günden itibaren üzerinde fazla bir değişiklik yapılmamış. LPG taktırmak arabaya ve motora zarar veren bir durum. Dolayısıyla Ege ve babası da arabalarının orijinal dokusuna kıyamayıp LPG taktırmayı tercih etmemişler.
Tosbil, Ege’nin kullandığı süre boyunca çok fazla sorun çıkarmamış. Zaten Ege de çocukluğundan beri küçük çaplı bir usta haline gelmiş, arabadaki sorunları mümkün olduğunca kendi halletmeye çalışıyormuş. Ne yazık ki Ege’nin bir ustaya hatta yeni bir parçaya ihtiyacı olduğu zamanlar da oluyormuş. Arabayı Bilkent’e getirdiği ilk 3 ay içerisinde Tosbil’in başına çeşitli talihsizlikler gelmiş. 3 ay içinde arabanın iki dikiz aynası kendini bilmez birileri tarafından kırılmış, egzoz borusu eğilmiş (muhtemelen arabanın üzerine çıkılmış) ve ön farları parçalanmış. Böyle sevimlilik abidesi, pırıl pırıl bir arabaya, bunun ötesinde başkasının malına, kıymetlisine nasıl böyle hunharca zarar verilebilir gerçekten anlaması çok güç. Ege’ye benzer bir olayı tekrar yaşamamasını diliyoruz.
Ege’den arabanın bakımıyla ilgili birkaç tüyoya geçecek olursak:
Motorun kayışlarının çatlamaması motorun dayanıklılığı için çok önemli. Ege bunun için VD-40 yağını kullanıyormuş. Krom yerlerine VD-40 sürerek paslanmayı önlüyormuş. Bunun dışında motordaki kayışa sabun ve VD-40 yağı sürerek kayışların esnek kalmasını sağlıyormuş. Havaların çok soğuk ve sıcak olduğu durumlarda vosvoslar gereğinden fazla özene ihtiyaç duyuyorlar. Isınan motor hızlıca soğuyunca zarar görebiliyor. Ege, böyle durumlarda da üstte anlattığım önlemleri alıyormuş.
Ege, tecrübe edindiği durumlardan da bir hayli faydalanıyormuş. Çocukluğunda babasının karşılaştığı problemlere aşina olduğu için hemen ne yapılması gerektiğine karar verip sorunu çözebiliyormuş. Bir kere çocukluğunda yine babasıyla uzun bir yoldayken, arabanın gaz teli kopmuş ve babası motora ip bağlayıp yaklaşık 100 km boyunca arabayı sürmeyi başarmış. Benzer bir sorunla karşılaştığında Ege de aynı yöntemi kullanacağının söylüyor.
Klasik araba kullanımında tecrübe gerçekten önemli. Arabayı tanımak, sesini bilmek sorunları daha hızlı saptamaya yardımcı oluyor. Böylece fazla masraf yapmadan ya da arabaya daha fazla zarar vermeden tamiri için gerekli önlemler alınıyor. Ege de aynı şekilde vosvos kullanımda tecrübenin çok önemli olduğunu söylüyor.
Ankara’nın ayazında vosvosların anahtar kilitleri donuyor ve kapı açılmıyor. Ege’de bu durumu birkaç kez yaşamış. Anahtarı ve anahtar dilini çakmakla 10-15 dakika ısıtıp kapıyı tekrar açmak gerekiyor. Ege de aynı yöntemi kullanıyormuş. Tabi eller biraz yanabiliyor ve de soğuk havada dışarıda beklemek çok eğlenceli olmuyor ama vosvos sahiplerinin bazı zorluklara katlanmaları gerekiyor:)
Ege ve Tosbil’le olan buluşmamız gerçekten çok sıcak ve içtendi. Birbirlerini çok uzun zamandır tanıdıkları, geçirdikleri güzel vakitler sanki hissediliyordu. Ege’ye blog’umda bana yardımcı olduğu, anılarını ve tecrübelerini paylaştığı için tekrar teşekkür ederim. Tosbil’le uzuuun ve sorunsuz yıllar geçirmesi dileğiyle.
Ege’den pratik çözümler;
Arabanın gaz telinde bir sorun olduğunda iple müdahale edilen motor parçası;